Som ett brev på posten.

Precis hemkommen från den viktiga matchen ÖSK - Finspång. Det slutade till slut med en vinst till ÖSK med 10-6. Väldigt skön seger för alla inblandade och runtomkring kan jag tänka mig. Jag tänkte innan att jag inte skulle skriva något inför matchen. Efter att jag började skriva så har det ju inte gått så bra för varken ÖSK eller Lillån. Så jag tänkte att jag skulle bryta den onda cirkeln och det fungerade ju. Kanske ska ta det som ett tecken.

Hursom så såg jag idag ett ovanligt taggat ÖSK. I några av de senaste matcherna har det sett lite uppgivet och tamt ut. Men idag så kämpade i stort sett samtliga under hela matchen, även om det vart lite avslappat i sista perioden då man ledde med 10-3. Det var en uppryckning som behövdes och fungerade för ÖSK. Man började se det gamla ÖSK. Full fart över hela planen och många mål. Nu ska det väl tilläggas att Finspångs målvakt inte var den bästa jag sett, men vi ska ändå inte ta bort något från ÖSK:s vinst. Jag blev väldigt glad att se kämparglöden som de visade idag och jag hoppas att detta är matchen då det vänder. En väldigt viktig bortamatch mot Hässelby i nästa omgång.

Anders Gabrielsson var riktigt het idag. Han mäktade med 4+1 och var allmänt riktigt bra hela matchen. Han tog också sin sedvanliga utvisning för snack som han brukar spara ihopp till i slutet av matchen. Men idag gjorde det ingenting och Gabrielsson var bland de tre bästa på planen.

Det kan nu inte ha ungått någon att man plockat upp Andreas "Beson" Åberg och Jimmie Carlsson från Axberg. Det stog bl a i NA för några dagar sen.

Jimmie Carlsson gjorde det bättre än vad vissa kanske hade väntat sig. Han anpassade sig bra till spelet och tempot i 1an och slet som en galning. Han sprang kanske lite väl mycket i början då det syntes att han var rejält trött i 3e perioden. Men han klarade av det bra och var farlig framåt och var nära på att göra mål ett par gånger.

Andreas "Beson" Åberg spelar sin första säsong som back, och som han har gjort det. Han belönas nu redan efter halva säsongen med en plats i ÖSK och det förtjänar han. Han har vart den bästa backen i Axberg under hela säsongen och han var riktigt bra idag. Han var lika smart, spelskicklig och stabil som vanligt och det verkade inte som att klivet från div. 2 upp till div. 1 berörde honom särskilt mycket. Javisst så märkte man att han ibland inte var helt inne i samma tempo, men han lyckades ändå hänga med riktigt bra. Jag har länge tyckt att ÖSK skulle behöva en back till och nu tror jag att man har en back som man kan bygga vidare på. Personligen så tycker jag att det var fel back som var bänkad idag. Men jag har ingen koll på vad orsaken var.

En annan spelare som ska ha ros idag bland alla de spelare som var duktiga idag är målvakten Mathias "Kocken" Söderström. Han var stabil och gjorde många viktiga räddingar. Finspång lyckades skjuta hela 58 skott på mål och 32 av dem var i 3e perioden. Hade inte Kocken räddat så många viktiga bollar så hade det kunnat sluta annorlunda idag även om ÖSK lyckades göra 10 mål.
 
Nu tappar ju dock Axberg sin bästa målskytt och sin bästa back. Men tack vare att Ludwig Wiss och Robert Thunell är tillbaka så ska man nog klara sig ändå. Douglas Johansson är på väg ner till Axberg från ÖSK och det verkar som att han kan spela redan nästa match borta mot Kungsör. Jag vet inte om det är någon mer på väg ner men det blir nog bra ändå.

En annan sak som såg bra ut idag var effektiviteten i avsluten som ÖSK saknat ett tag nu. Det kändes som att de gjorde mål på nästan allt ett tag. T ex 5 mål på 13 skott på mål i 2a perioden är bra gjort.

Utan att dra i en för hög växel efter bara en seger så hoppas vi ändå att detta var början på en ny trend och slutet på en gammal. Som sagt så har man Hässelby borta nästa och Hässelby har varit knepiga i år. De blandar och ger. De har duktiga spelare och har kapacitet att slå ÖSK som man gjorde förra matchen (då ÖSK kostade mig ca 4500kr i försvunnen oddsvinst till oddset 1.30). Men kan manta med sig det bra från den här matchen så borde ÖSK ha en riktigt bra chans. Tack för vinsten ÖSK, den behövdes!


/HJ

Kommentarer
Postat av: #12

Håller helt och hållet med, mycket av det som fanns i sportklubben ifjol var tillbaka, speciellt i anfallsspelet, kul och se att ralle blir så där röd i ansiketet igen, det är i regel ett mycket gott tecken :D



Men nu får de inte slå sig allt för mycket för bröstet, vinst nästa helg är ett måste. Iofs så har sportklubben haft grymt lätt för hässelby, så vitt jag vet så har de aldrig tappat poäng borta, rätta mig om jag har fel.... ifjol ställde vi/de upp med en checking line bestående av Tobbe Palm, Oskar Söljén och Oskar Sundin, och de gjorde det mycket bra, en klassisk match!!

2009-12-27 @ 21:40:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0