En stressad omgång 8

Jag måste först säga att jag har riktigt dålig koll på läget i lagen i nuläget. Lillån är redan på väg till sin match och Axberg tränar just nu, så jag kan tyvärr inte komma med någon uppdatering angående trupperna. Med det sagt så kör vi på.



Nykvarn - Axberg

Efter uppehåll och nystarter så vet man aldrig riktigt hur det står till i lagen. Nu har det ju bara gått två veckor sedan lagen spelade senast. Men två veckor kan räcka för ett lag ska tappa sin form eller återfå sin form. Nykvarn ligger för tillfället 2a i tabellen men 4-2-1 är inget superresultat efter 7 omgångar. Senast fick man bara med sig 6-6 borta mot Karlskoga. Inget jättebra resultat även då det är allmänt känt att det är svårt att ta poäng i Karlskogas skokartong som deras hall ibland kallas. Nykvarn har vunnit sina tre hemmamatcher, även om en var efter SD. En sak är dock att Nykvarn har släppt in nästan överlägset minst mål i ligan och man har även gjort många mål. Man har ett mål/insläppta snitt avrundat till 8.3 gjorda och 3.5 insläppta. Det är riktigt bra och Axberg har som vi vet haft det tungt de senaste matcherna. Man har fått ner Niclas Rasmusson från ÖSK och det är väl en förstärkning till backuppsättningen. Men det är ingen spelare som kommer in och förbättrar ett helt lag. En spelare som dock har förmågan att göra det när han är i form och har med sig självförtroendet är Fredrik Backström. Det är nog fler än jag som fortfarande sitter och väntar på att det ska lossna för honom. Vi får hoppas att det blir imorgon. Något säger mig att det inte är en sån stor självklarhet att Nykvarn vinner som t ex oddsättarna tror. Oddsen är 1.28 - 7.75 - 3.95. Javisst, Nykvarn ska vara favoriter, men de är lite för stora favoriter för min smak. Jag ser det snarare som ett 50-30-20 som man säger i speltermer. Om man måste spela så ligger spelvärdet helt klart på kryss och jag tror inte det är omöjligt. Har Axberg en bra dag så kan de plocka med sig 1-2 pinnar hem.
Nykvarn har några stora segrar under bältet men jag tror mer på något i närheten av 5-3, 6-4.


Karlstad - Lillån

Det måste ju vända snart för Lillån och man måste ju snart få marginalerna på sin sida. Men inte idag. I Karlstad tror jag inte att man har mycket att hämta. Karlstad ligger 3a i tabellen och har plockat ihop 5 vinster. Man har vunnit alla sina 4 matcher på hemmaplan och är ett erkänt bra hemmalag. Lillån har tunn form men nu har man fått 2 lediga veckor på sig med sina nya tränare och det är möjligt att vi får se ett förbättrat Lillån nu. Det ska bli intressant om deras nya tränare är mannen att skruva bort locket och släppa lös den så kallade ketchupeffekten.
Lossnar det för några spelare och man lyckas få igång anfallsspelet ordentligt, samtidigt som man lyckas att inte släppa in lika många slumpmål så kan Lillån ta poäng från alla lagen. Blir svårt dock nu borta i Karlstad. Nordicbet håller Karlstad som jättefavoriter med 1.10 och ger Lillån det nästan monstruösa oddset 8.25. Kryss till 10 gånger pengarna är inte heller något att leka med. Riktigt så säker är inte matchen i mina ögon. Visst, jag tror att Karlstad till slut kommer att dra det längsta strået. Men konstigare saker har hänt. Jag tror det slutar 8-5. Det skall tilläggas att Karlstad har tvåsiffriga resultat i målprotokollen efter 3 av 4 hemmamatcher.


Onyx - ÖSK

Denna match brukar innebära en toppstrid där båda lagen slåss om serieledningen. Detta är ju då inte fallet denna säsong. Onyx ligger redan efter 7 omgångar 10 poäng före ÖSK. Onyx lär behöva fortsätta vinna om man ska haka på Linköping som innehar serieledningen för tillfället. ÖSK däremot ligger på en mindre smickrande 9e plats och om man inte vill ligga kvar vid strecket så bör man börja vinna nu. Det vore otroligt bra för ÖSK att vända på steken med en moralvinst borta mot Onyx. Onyx imponerade inte så där jättemycket på mig senaste omgången när de besökte Lillån. Med lite flyt så hade Lillån kunnat ta vinsten. ÖSk imponerade i och för sig inte heller på mig senast när det förlorade hemma mot Lidköping med 4-5. ÖSK har dock potentialen det vet både vi och Onyx. Onyx har inte precis sprutat in mål på hemmaplan och man har inte spelat en hemmamatch på nästan en månad. Det är dags nu ÖSK även om jag ändå tror att Onyx vinner. Även här känner jag en liten liten kryssvarning krypa upp bakom mig. Men mitt utgångsresultat är ändå 6-4.

Jag snackade lite med en spelare i Linköpings div. 2 lag. Man har idag lånat ner 3 spelare och en målvakt från div. 1 laget. Det innebär i sin tur att min favorit Fredrik Norström inte står. Om det är en uppgradering med A-lagets 2a målvakt återstår att se. Johan Nilsson heter han och det var han som stog när de gästade Örebro och spöade ÖSK med 4-3. Det var även han som nollade Axberg förra säsongen. Det räcker för att övertala mig att 2.20 på Linköping är ett bra spel. Solfjäderstaden har 3 förluster på deras senaste 4. För de som är sugna så kan ni spela på Liköping 2.20 på Nordicbet.

För de mer lite äventyrslystna, varför inte lägga en kryssdubbel på Axberg och ÖSK? Lååångt ifrån säkra pengar, men kan kanske vara värd en mindre summa för skojs skull.

Nu måste jag stressa vidare och jag får be om ursäkt om det krupit in några stav eller faktafel i inlägget då jag inte har tid att korrekturläsa inlägget.

Förresten, tack för din inbjudan till Nykvarn - Axberg matchen. Men Nykvarn är lite väl långt nu på helgen när jag är ledig. Särskilt då jag ska upp och jobba 3 veckor i Stockholm från och med nästa vecka. Men tack ändå.


/ HJ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0