En blek dag i Örebro

Japp, ännu en helg så står våra två lag i div. 1 mellersta med en förlust i baken.


ÖSK - Linköping

Det jag kan säga om den här matchen är att backarna idag inte var tillräckligt bra. Många individuella misstag och det kostade. I och för sig skötte David Lundberg sig bra med sin aggressiva och hårda spelstil. Men annars såg det passivt och blekt ut. Framåt var man idag inte heller särskilt farliga under långa perioder. Linköping gjorde det bra när de täckte av ytorna och ÖSK kom inte till så många bra lägen. Villiam Aspegren var relativt osynlig idag och det berodde på att han knapp fick leka med bollen överhuvudtaget. Ska man utnyttja Aspegrens fulla potential så ska han ha mer boll, så är det bara. Linköping imponerade inte på mig heller och det kändes som att ÖSK med lite flyt och mindre individuella misstag lika gärna kunde ha vunnit. Tre förluster efter fem omgångar håller inte och frågan är om man har ett lag för att ens komma topp tre i år? Jag hoppas på att det lossnar snart, men vi får se.


Lillån - Lesjöfors/Filipstad

Lillån hade ju som sagt viktiga spelare borta idag och det märktes. Även Erik Elenstrand satt på bänken under nästan hela matchen. Särskilt pådrivaren Mikael Nilsson saknades på planen idag. Det hade behövts en stark ledare på planen som käpmade och kunde visa vägen för det idag unga Lillån. Man lät 4 av sina juniorer spela idag och visst, de var inte dåliga, men de väger ännu lite för lätt i div. 1. Lesjöfors var duktiga defensivt och var giftiga framåt. De dominerade längre stunder och från och med mitten på andra perioden så var det inget snack om vilket som var det bättre laget för dagen. Lillån kändes uddlösa framåt och man sköt alldeles för mycket i täck från backplats. Domarna idag var inget att hänga i julgranen då de blåste sönder matchen och tog många konstiga domslut. T ex ett kanske matchavgörande moment var när Lillån hade powerplay i mitten av andra perioden och Johan Kapple regelrätt gjorde 5-2. Domaren som stog precis bredvid fick hjärnsläpp och dömde bort målet på grund av hög klubba. Det var inte i närheten av hög klubba och det blev senare istället 4-3, 4-4 och 4-5. Hade det målet inte dömts bort kunde det ha blivit ett helt annat slutresultat. Det är tråkigt att se och Lillån tappar poäng ännu en gång mot ett lag som man i år måste ta poäng av. Man har några svåra matcher framför sig nu och det ska mycket till för att de inte ska cementera sin plats under strecket.


Kommentarer
Postat av: tanke

En tanke är att det kanske är ösks "sevärda" spel/spelare som inte är så effektivt/a. En hel del nya spelare som gör det rätt snyggt men kanske inte alltid så effektivt, och även tappar en hel del boll lite varstans på banan. Straffas ganska mycket hårdare i div 1 än i div 2.

2009-10-18 @ 21:17:18
Postat av: raktpasakinnebandy.blogg.se

Nej, den här matchen var han/dem inte så effektiva. Och jag har inte sagt "alltid". Självklart straffas det hårdare i div.1. Men det gör det även för de mindre "sevärda" spelarna som tappar bollen. Spelar ju ingen roll på vilket sätt de gör det på. Så var är problemet med att tycka någon/några spelare är sevärda?

2009-10-18 @ 22:43:14
Postat av: tanke igen

Sa väl inte att det var ett problem med att tycka att de är sevärda? Var mest en tanke om ditt inlägg. Ja, det straffas lika hårt för de mindre sevärda, skillnaden är att dom spelarna inte tappar lika mycket boll, förstår du resonemanget? Förra året var det inga 3 torskar på raken, kanske är det lite publikvänligare spelet eller spelarna skillnaden? Återigen bara en tanke.

2009-10-18 @ 23:07:58
Postat av: Joa

Nu får du väl ändå ge dig...det var SOLKLART hög klubba vid lillåns 6-2 mål.

2009-10-19 @ 00:21:19
Postat av: Joa

5-2 ska det vara....

2009-10-19 @ 00:22:26
Postat av: Anonym

Besvikelsen efter ÖSK:s uddemålsförlust var så mycket - en så ineffektiv ÖSK har man inte sett på länge - att jag orkade helt enkelt inte sitta genom jumbomötet efter...

men det överraskar inte alls att Lillån än en gång förlorar, en match som de INTE ha råd att förlora. En positiv mentalinställning verkar saknas när man fick höra att en erfaren Lillånare hade sagt en innan matchstart '...vi kommer ändå förlora som vanligt' ... vore katastrof om detta virus nu sprids till hela laget!

Det blir bara sämre att gå o fokusera/klaga på domarnas insats... hoppas bara det är junisarna som skriva här o inte A-lagsspelarna.

2009-10-19 @ 08:33:29
Postat av: Anonym

Lillåns juniorer var duktiga för att spela sin första match tillsammans i div1. Ett mål framåt och flera riktigt bra målchanser trots att de spelade de flesta byten mot förstafemman i L/F. Tre utvisningar "fixade" dom också.

Hoppas att de får mer speltid framöver!!!!!!!!

2009-10-19 @ 10:35:57
Postat av: banksy

Ska Aspegren ha mer boll får han inte ha sånt bollstrul som han hade igår. Som hela laget hade i går kändes det som.

2009-10-19 @ 11:05:36
Postat av: en vis man

TT: Jonas Ludvigsson har fått sparken från Lillån...

2009-10-20 @ 09:05:34
Postat av: skrattar gott varje gång du skriver

Dina analyser är inte korrekta. Du har ett dåligt innebandyöga (vindögd?). Och du har dina favoriter som du höjer till skyarna.



Du är ett skämt, förmodligen en sopa som inte lyckats själv på innebandyplanen

2009-10-20 @ 10:41:30
Postat av: raktpasakinnebandy.blogg.se

Till: skrattar gott...



Kul att jag roar dig på något sätt i alla fall!

Självklart har jag mina favoriter. Vem har inte det? Jag har aldrig påstått att jag är neutral eller ska vara diplomatisk utan favoriter.



Ett skämt? Nu var du väl lite väl taskig va? Vem är du själv som har "lyckats" då? Det finns inte många innebandyspelare i Örebro som "lyckats".

2009-10-20 @ 11:05:53
Postat av: skrattar gott varje gång du skriver

Jag är precis som du en åskådare. Men att våra meningar går isär om hur innebandymatcher ser ut är det inget tvivel om.



Tyckte Lillåns juniorer gör ett strålande jobb (och jag är inte en förälder till dessa)



Visst är det ett minus att backar skjuter mycket i täck, men vissa dagar går bollarna in och jag tyckte Lillåns backar gjorde rätt som försökte.



Ösk´s försvar såg fantastiskt bra ut, det var väl egentligen endast en ung herre som föll ur ramen där.



Deras forwards å andra sidan skulle jag hellre ifrågasätta som mer eller mindre såg ut som juniorer i närkampsspel och bollhantering.



Som sagt så är det bara mänskligt att tycka olika, konstigt vore det annars. Men jag skulle ljuga om jag inte sa vad många andra tycker, nämligen att "killen har inte många rätt"

2009-10-20 @ 11:22:48
Postat av: raktpasakinnebandy.blogg.se

Javisst gjorde de ett bra jobb med tanke på hur unga de är. Men du kan inte ärligt säga att de redan håller div.1 klass? De har all potential i världen att kunna bli riktigt bra. Men som sagt, de är fortfarande unga och är förståeligt inte riktigt där än.



Javisst är det bra att försöka. Men när man ser att det kanske inte funkar så bra så kanske det inte är det bästa att fortsätta skjuta och skjuta. Men det är min åsikt.



ÖSKs försvar såg inte fantastiskt ut. Att du använder ett adjektiv som "fantastiskt" för att beskriva deras match får mig att göra som du, ifrågasätta dina ögon? Det var inte bara "en ung herre" som gjorde misstag. Som försvar överlag så tycker jag fortfarande inte att de var så bra som de kan vara. Missförstå mig inte, jag gillar ÖSK och deras backar. Men jag vet också att de kan så mycket bättre. Men "fantastiskt"? Du måste skämta.



Jag håller med dig när det gäller att deras forward kanske inte heller hade en jättebra dag. Men Linköping gjorde det bra och stängde ytor.



Det är lite skoj att du plötsligt börjar skriva att det är "mänskligt att tycka olika" osv. I förra inlägget var det påhopp direkt. Vilket jag dock tolererar. Vad du och "många andra" tycker känns mindre relevant. Du har skrivit många bittra och arga kommentarer i många olika namn i den här bloggen. Om denna blogg retar dig så mycket så kanske du skulle sluta läsa och kommentera dig hela tiden? För du verkar inte gilla vad du läser och jag gillar inte dig. Win win.

2009-10-20 @ 13:13:28
Postat av: Intressant läsning

Skrattar gott gör jag åt skrattarn som skrattar åt bloggen. Innebandykunnig? vettetusan om det alltså.. Att skjuta i täck från backplats och dessutom som sisteman är inte "positivt att man försöker" det är ren idioti.

2009-10-20 @ 19:28:55
Postat av: Anonym

Juniorerna i Lillån - håller dom Div 1 klass??? Är det frågan??

Eller är frågan - Håller juniorerna Lillåklass?



Juniorerna håller Lillåklass helt klart men Lillån verkar inte riktigt hålla Div 1 klass...

2009-10-21 @ 18:25:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0