Ansträngning och helgens omgång.

Ja, nu har jag ju varit inaktiv de 2 senaste veckorna på grund av jobb, plugg och brist på lust. Men nu är jag hemma igen och jag kan ju inte motivera mig till att skita i att skriva om helgens omgång då det är 3 hemmamatcher!

Jag ska erkänna att jag inte haft 100% koll på allt som hänt i innebandyn i Örebro de 2-3 senaste veckorna.
Vad jag dock vet är att alla örebrolagen behöver VINNA!

Jag snackade med en kille som spelar i Hässelby igår och han höll med om att det var ett avbräck med att 2/3 av deras 90-lina nu var borta. Men tydligen så har de många duktiga 91or som nu tydligen ska fylla luckorna. Man har tydligen 91or och 92or som knackar på dörren och 93orna dominerar stockholmsområdet. Hans optimist när vi snackade om de kommande matcherna gjorde mig lite orolig. Hässelby är ivägen och de sista vi vill är att de tar poäng. I mina ögon har de ett ganska tufft program framför sig med Skoghalls borta (tror på förlust), Linköping hemma (förlust), Lesjöfors hemma (årets viktigaste match som kan sluta hursomhelst, vinst - oavgjort) och Älvsjö borta (chans på att motivation slår klass i den matchen). Jag räknar med att Hässelby tar max 3-5 poäng.

Lesjöfors sitter på 16 poäng och har Linköping hemma (förlust), Finspång borta (vinst), Hässelby borta (1-3 poäng) och Skoghalls hemma (1-3 poäng). Har man flyt så kan man mycket väl ta 9 poäng. Jag skulle dock gissa på att det blir runt 6.

Skoghalls tror jag har hyfsad chans på 6-9 poäng i de sista 4 matcherna. Men med lite flyt, oflyt för dem, så tar de bara 3-4p. Jag ser det som Hässelby hemma (vinst), Älvsjö borta (förlust), Finspång hemma (vinst), Lesjöfors borta (vinst, oavgjort). Precis som Lesjöfors så sitter man fint till med 3 av 4 matcher mot botten 5 lagen.

Vad innebär då det för Lillån och ÖSK?

Om vi utgår ifrån att Hässelby tar 4p (vinst mot Lesjö och suddenförlust mot Älvsjö), Skoghalls lyckas ta 6 poäng (vinst mot Hässelby och vinst mot Finspång) och Lesjöfors tar 6 poäng (vinst mot Finspång och vinst mot Skoghall) så slutar de på: Hässelby på 23p, Skoghall på 29p och Lesjöfors på 22p.

Lillån just nu: 16p
ÖSK just nu: 19p

Lillån maxpoäng: 28p
ÖSK maxpoäng 31p

Lillån minimumpoäng som krävs för kval: 23 (om man håller jämna steg med Hässelby i målskillnaden)
ÖSK minimumpoäng som krävs för kval: 23 (om man håller jämna steg med Hässelby i målskillnaden)

Lillån minimumpoäng som krävs för 7e plats: 29p (inte möjligt i detta scenariot)
ÖSK minimumpoäng som krävs för 7e plats: 29p (gå ikapp målskillnaden på Skoghalls. ÖSK -23, Skoghalls -13)


Detta innebär att Lillån behöver hela 7 poäng på de sista 4 matcherna och ÖSK behöver "bara" 4 poäng för att ta en kvalplats. Lillån kan ej ta sig upp på en 7e plats och ÖSK måste ta 10 poäng och göra fler mål än Skoghalls.
I detta scenariot så finns det ingen realistisk chans för något av lagen att ta sig upp på en 7e plats.


Lillån möter Karlstad hemma, Lidköping borta, Visby hemma och ÖSK i derbyt.

Lillån har chans mot Karlstad hemma och det kommer bli tight, Lidköping borta tror jag man kan tighta till det och vinna, Visby har man en ok chans mot då Visby inte kommer att ha något att spela för och derbyt känns helt öppet på förhand. Jag tror att Lillån tar 6 poäng till slut med vinst mot Lidköping och Visby. Förhoppningsvis räcker det, men i detta scenariot gör det inte det.


ÖSK har Onyx hemma, Visby hemma, Karlstad borta och sedan Lillån i derbyt.

Man har otur att man möter Onyx direkt som fortfarande har chans på 1a platsen. Det blir tufft och jag tror Onyx vinner. Mot Visby gäller nog ungefär samma sak som för Lillån. Visby lär vara omotiverat och ÖSK har bra chans och jag tror på vinst. Karlstad borta är aldrig en lätt bortamatch och Karlstad har även dem chans på en 1a plats. Jag tror på förlust. Dock så tror jag att man spöar Lillån i derbyt. Detta innebär att man plockar åt sig 6 poäng.

Detta innbär till slut att derbyt kommer att gälla ALLT för båda lagen. Lillån kan ha chans på kvalplats och ÖSK måste ha minst 1 poäng. Ja, jävlar vilket derby det kommer bli isåfall.


Summa: Jag tror att ÖSK tar sista chansen och klarar sig medan det är en ganska stor risk för att Lillån inte klarar det.

OBS! Detta är ett rent teoretiskt scenario som grundats på vad Jag tror. Det finns 1000-tals andra scenarion som kan utspela sig, men det här är vad som för mig känns mest realistiskt och medelvärdet av alla utfall.



Nu blev jag trött och mindre osugen på att skriva längre inlägg inför alla 3 matcherna. Men kan ju ta det kortfattat.

Axberg möter Nykvar och man är i stort behov av poäng. Men mot Nykvar blir det inga poäng. Även om Hellqvist har flytet med sig, vilket han inte hade mot Westervik, så tror jag inte att man har mycket att hämta. Man kommer ju inte få låna ner några andra spelare då ÖSK är sitter i en liknande situation. I alla fall inga spelare som kan göra någon skillnad. Man har samma trupp som mot Westervik senast förutom Jim Genberg som man saknar.
4-11

Jag skrev det inte här senast. Men bäst i Axberg senast var Ludwig Wiss och Daniel Åberg. Köttarna "som jobbar i det tysta".


Lillån möter ju som sagt Karlstad hemma på Söndag och jag tror det blir stenhårt. Den kan sluta hursom och vi får hoppas att Jatko har lyckats hålla kvar sin fina form. Jag hoppas även att Max och Alpstam får igång sitt skytte på allvar nu när det gäller och kan trycka dit ett par. En fotnot är Ross och hans fot (hehe). Nee men varför joggar inte Ross när han är borta och jobbar i veckorna? Jag tycker att det är det minsta han kan göra för att hålla uppe flåset nu när upploppet närmar sig. Skärpning Ross! Borta från truppen har man eventuellt Jimmy Eriksson och Frid. Annars har man nästan full trupp. Jaha, nu är tydligen Max inte med på söndag.
4-5 5-5 5-4


ÖSK tar emot Onyx där jag sa att jag trodde att de får spö. Lillån lyckades ju dock ta poäng borta mot dem senast. Innebär det att de har dålig dagsform eller kanske att de börja slå av eftersom de inte tycker att de har någon realistisk chans på 1a platsen? Den här matchen är sista halmstråt de kan försöka gripa tag i. Antingen kommer de heltaggade eller så kommer de halv avslagna. ÖSK har chans men jag tror fortfarande Onyx tar det. Tyvärr. Jag har gärna väldigt fel när det gäller detta. De som saknas i ÖSK är Rasmusson och Ragnarsson.

Nu är det bara att ladda upp med Sverige ikväll klockan 21.00 och sedan hoppas på 9 poäng till örebrolagen i helgen! Kom ner nu de sista matcherna. Alla matcher är viktiga och därav borde det komma ner publik!


//jeHJe



Kommentarer
Postat av: Gunnar Östgren

Enligt rykten har ryan lagt klubborna på hyllan.

2010-02-19 @ 19:56:54
Postat av: Jerry Gray

Jag är RIKTIGT stolt över våra grabbar idag, som spelade både kanonbra och med stort hjärta mot serieettan Nykvarn... vi spelade jämt med dem samt ledde i 24 minuter... men sen kom det med 2 förrädiska sekunder. Nu tar vi Torshälla, Tranås o Karlskoga! GO AXBERG GO!



Och sen tackar vi en viss person för stödet idag!

2010-02-21 @ 01:06:04
URL: http://www.axberginnebandy.se
Postat av: jadu

mja axberg kommer nog åka ner som nerike vad det ser ut

2010-02-21 @ 17:19:45
Postat av: HEJA AXBERG!

Hoppas jag verkligen inte! Chanserna för Axberg är verkligen goda med tanke på att dom möter 3 lag under nedre halvan i tabellen varav 2 av dom är hemmamatcher.

Att man spelade bra mot serieettan tyder ju också på att man är redo inför slutspurten!



Kom igen nu Axberg, kör över alla lag ni har kvar att möta nu!

2010-02-21 @ 19:43:44
Postat av: pelle blom

tyvärr så håller jag med jaha axberg har inte visat att dom skall vara kvar i samma serie. kvaliten finns inte där. axberg trillar ur lixom nerike

2010-02-22 @ 07:16:58
Postat av: JG

Jaså?! Kan det vara så att "jadu" och "Pelle" har inte ens sett våra matcher... eller njuter de av skadeglädje bara?



Mot tabell trean Mjölby hade Axberg övertag mestadels i både hemma och borta matcher, tog poäng men tappade i SD.

I lördags var tabell ettan Nykvarn nästan på knocken, bara 2 sekunder skilde lagen åt!

Mot Torshälla hemma var det jämt, men vi tappade extra poängen.



Axberg kommer att ta nio poäng de närmaste tre omgånger. Först borta mot Torshälla, sedan hemma mot Tranås o sist i länsderbyt mot Karlskoga! Och det blir nytt kontrakt till nya ettan ska du se. =)



Välkommen till Mellringe kl 16:30 på lördagen den 6-mars och på onsdagen den 10:e kl 19:30!

2010-02-22 @ 11:46:59
Postat av: danne

håller iaf på er axberg! kämpa på nu! måsteju ha ett lag i ettan.. kan ju bli 2 om seriesegraren i div3 klarar sina 2kvalmotstådare..

2010-02-22 @ 16:42:18
Postat av: torshälla

komigen nu torshälla visa vart skåpet skall stå!!! :D

2010-02-26 @ 11:23:04
Postat av: aXbErG

Haha "torshälla" var även här o skrev skit... men fick bak om foten då det blev varken lätt eller vinst ikväll! Forza Axberg!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0