NA

Läste pappersutgåvan idag och när jag öppnade sportsidorna så var det som om jag fick en örfil av Jatko. Har nog aldrig sett en så stor bild på innebandyspelare i NA förut. Nu kanske jag överdrev lite, men ändå. Jag har däremot aldrig sett så mycket text. Det var ju nästan ett helt uppslag. Jag har hittills inte velat ge mig in i debatten om Rönnbergs skriverier kontra NA. Dock måste ju någonting ha hänt eftersom det plötsigt skrevs så mycket. Jag struntar egentligen i politiken och alla andra eventuella orsaker. Jag är bara glad att få läsa mer än 3 meningar om innebandy i NA och att innebandyn får mer utrymme och uppmärksamhet.


/ jeHJe

Kommentarer
Postat av: Anonym

skulle kunna vara vad man i innebandysammanhang kallar kompensationsutvisning... dom har helt enkelt tagit åt sig av kritiken och det vinner både Lillån och innebandyn i Örebro på.

2010-01-18 @ 17:43:04
Postat av: JG

Efter alla skriverier tänkte jag ta reda på fakta, delvis för att jag är nyfiken, men även för att jag startade för drygt ett år tillbaka ett projekt på ÖLIBF som går under namnet "Innebandy reporterklubben."



Sedan en tid tillbaka har det funnits en samling över de innebandyartiklar som förekommit på NA.se på Örebro läns innebandyförbundets hemsida här www.innebandy.se/NA

Innan helgens matcher fanns det 50 artiklar där som uppdelas så här procentuellt:



Axberg 4%

Kumla Dam 14%

Lillån Herr 16%

Nerike 4%

ÖSK Damer 22%

ÖSK Herr 44%

Annat innebandy (VM m.fl.) 4%



OBS! Procentsumma blir större än 100% då flera lag nämns i en och samma artikel.



Ovanstående presenterade jag för NA Sportredaktion i en e-post skickat från mig som ÖLIBF:s webbmaster, efter senaste tidens skriverier och idag kom svaret från NA:



"Tack för dina synpunkter.



Angående NA:s bevakning av innebandyn blir bilden inte heltäckande om du bara tittar på na.se. Där lägger vi bara ut ett urval av artiklarna som produceras under ett arbetsdygn.

Att ÖSK fått mer uppmärksamhet än andra klubbar är väl i grunden inte särskilt konstigt. ÖSK:s damer toppar sin serie, ÖSK:s herrar har denna säsong haft en betydligt mer turbulent säsong än vad Lillån haft. ÖSK:s herrar hade en tuff målsättning som långt ifrån infriats så här långt. Sånt leder naturligtvis till diverse nyhetsartiklar.



Vad gäller matchbevakningar har NA-sporten varit ute på lika många matcher vad gäller Örebrolagen i herrarnas division 1.



Det finns ingen vetenskaplig rättvisa i hur en redaktion bevakar olika lag eller sporter. Det finns så många olika förutsättningar som kan påverka utfallet i slutänden.

Men jag kan i alla fall fastslå att det inte finns någon uttalad policy att gynna eller missgynna ett visst lag eller klubb i vårt spridningsområde.



Hälsar



Anders Uddling

Sportchef NA"



Naturligtvis tror jag att så ligger det till, varför skulle man inte göra det? Men om man vill skapa hysteri, misstänksamhet eller gilla konspirationsteorier, är det nog lätt att skruva till saken hur man än vill.

Personligen tror jag inte att Lillåns utdömning av Nerikes-Allehanda på sin hemsida hade något alls med detta att göra, utan det är helgens resultat som skapa rubriker.



Ändå om det är intressant att helgens matchresultat skapade två Lillåns rubriker på webben (NA.se) medans ÖSK:s herrar fick nöja sig med endast bli nämnd i under dessa. ÖSK Damer nämndes redan i lördagens NA.se och i söndagens pappers tidning (grattis tjejerna!).

Dock i den tryckta tidningen fanns, förutom Lillån två ggr, även ÖSK med egen rubrik och den sedvänliga korta nyheten om Div 2 Axberg.



Och så här har det varit under större del av säsongen, i den tryckta tidningen. Moa att utgå från det som finns på NA.se ge en felaktig bild på det som har skrivits, som Uddling skriver. Webben anses fortfarande som en "nyhetskittlare" till den papperstidningen där NA tjänar sina pengar.



Dock som webbmaster till ÖLIBF:s hemsida samt med lång erfarenhet från webbranschen, skulle jag tro att det gagnar Nerikes-Allehanda att publicera MERA på webben, speciellt som "nyhetskittlare". Jag skulle kunna tänka mig att i stort sätt ALLT skulle kunna puffas på detta viss, med en liten text "läs hela artikeln i vår papperstidning". Eller via webben som PDF för en slänt...?

2010-01-18 @ 17:46:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0